Gaya Kepemimpinan dan Intensitas Komunikasi GPPT dengan Efektivitas Kelompok di Sekolah Peternakan Rakyat
Abstract
Bogor Agricultural University established School of the Community Farming by carrying the motto SPR1111 which means 1000 productive cows, 100 bulls, 10 strategies, and one vision of realizing a sovereign breeder. There are group communication concepts applied in the SPR, one of which is the style of leadership. Leadership style can realize the level of group effectiveness towards the SPR members, because the leadership style is a major aspect to increase group effectiveness related also to the intensity of group communication. The high level of group effectiveness in the members affects the level of motivation of livestock in group members. The research aimed to analyze the leadership style, analyze the intensity of communication, and analyze the leadership style, and the intensity of group communication with effectiveness of SPR group of Muara enim Subdistrict. Sampling for selected SPR groups was based on a cluster random sampling of samples obtained from the results of the decision of the meeting with the chairman and the eight GPPT members and SPR managers, as this was to avoid subjectivity in determining the respondents, SPRĀ taken 10 percent as respondents. Present showed that there was a significant correlation between participative leadership style, directive, supportive, Achievement-Oriented with group effectiveness in SPR Muara Tigo Manunggal and communication intensity on frequency of communication with group effectiveness in achieving group objectives in SPR Muara Tigo Manunggal.
Keywords : intensity of communication, group effectiveness, leadership group GPPT, SPR.
----------------------
ABSTRAK
Institut Pertanian Bogor mendirikan Sekolah Peternakan Rakyat dengan mengusung motto SPR1111 yang berarti 1000 ekor betina produktif, 100 ekor pejantan, 10 strategi, dan satu visi yaitu mewujudkan peternak yang berdaulat. Terdapat konsep-konsep komunikasi kelompok yang diterapkan dalam SPR, salah satunya adalah gaya kepemimpin. Gaya kepemimpinan yang tepat dapat mewujudkan tingkat efektivitas kelompok terhadap anggota SPR tersebut, karena gaya kepemimpinan merupakan suatu aspek yang utama untuk meningkatkan efektivitas kelompok berhubungan juga dengan intensitas komunikasi kelompok. Tingkat efektivitas kelompok yang tinggi pada anggota mempengaruhi tingkatan motivasi berternak pada anggota kelompok. Penelitian bertujuan untuk menganalisis gaya kepemimpinan, menganalisis intensitas komunikasi, dan menganalisis gaya kepemimpinan, dan intensitas komunikasi kelompok dengan efektivitas kelompok SPR Kecamatan Muara enim. Pengambilan sampel untuk kelompok SPR terpilih adalah berdasarkan cluster random sampling dari sampel yang diperoleh dari data hasil keputusan rapat dengan ketua dan delapan anggota GPPT serta manajer SPR, karena hal ini untuk menghindari subyektifitas dalam menentukan responden, SPR tiap kecamatan dan diambil 10 persen yang ada sebagai responden. Hasil pada penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepemimpinan direktif, partisipatif, suportif, Achievement-Oriented dengan efektivitas kelompok di SPR Muara Tigo Manunggal dan intensitas komunikasi pada frekuensi komunikasi dengan efektivitas kelompok pada tercapainya tujuan kelompok di SPR Muara Tigo Manunggal.
Kata Kunci : intensitas komunikasi, keefektifan kelompok, kepemimpinan ketua GPPT, SPRDownloads
Articles published in Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the title of the work, journal citation, link to the DOI, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
By publishing in Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.